Czy historia tej warszawskiej dzielnicy to linearna opowieść? Które wątki powracają? Przyjrzymy się dziejom Pragi z lotu ptaka, w szerszej historycznej perspektywie. Na koniec przeniesiemy się do współczesności: zastanowimy się, jakie procesy dziś kształtują Pragę i co mimo zmian wciąż pozostaje takie samo.
Praga jest wyjątkowym miejscem na mapie Warszawy pod względem liczby organizacji społecznych i oddolnych inicjatyw. Jakie tematy angażują lokalnych aktywistów i aktywistki? Na jakie formy działania się decydują i jaką opowieść o Pradze chcą zbudować?
Tożsamość Pragi to wielogłosowa opowieść różnych kultur. Przez stulecia te społeczności tworzyły wspólną historię, przerwaną przez wojnę. Podczas spaceru wysłuchamy opowieści o mieszkańcach i zobaczymy miejsca, które wciąż przypominają o tej różnorodności, m.in. wnętrza dawnej modlitewni w Muzeum Pragi, praskie kapliczki podwórkowe.
Zbiórka: wejście główne do Teatru Powszechnego, ul. Jana Zamoyskiego 20
Odwiedzimy inne części prawobrzeżnej Warszawy, śladem dawnych fabryk i robotniczego mieszkalnictwa. Choć krajobraz małych i większych zakładów przemysłowych był typowy także dla Pragi, to właśnie na Kamionku i Grochowie kultura robotnicza odegrała szczególnie ważną rolę. Podczas spaceru przyjrzymy się architekturze wybranych fabryk oraz związanym z nimi inicjatywom społecznym, w tym budownictwu dla pracowników i pracowniczek lokalnych zakładów i obiektom kultury
QueerMuzeum zaprasza na spacer po warszawskiej Pradze! Zwiedzimy miejsca związane z historią osób i społeczności LGBT+. W trakcie spaceru porozmawiamy o życiu i twórczości znanych mieszkańców warszawskiej Pragi, m.in. Mirona Białoszewskiego i Jerzego Andrzejewskiego, a także o miejscach ważnych dla społeczności, takich jak miejsca spotkań – tzw. pikiety. Trasa poprowadzi przez pl. Wileński, ul. Targową i Park Skaryszewski.
Poznaj wybrane przestrzenie Muzeum Warszawskiej Pragi! Które elementy ekspozycji najlepiej odzwierciedlają misję i sposób działania muzeum? W jaki sposób została ujęta ponad 500-letnia historia tej części Warszawy? Porozmawiamy też szerzej o działaniach muzeum z lokalną społecznością, m.in. o Archiwum Historii Mówionej.
ul. Kawęczyńska 16
Fundacja zajmuje się pracą z młodzieżą w trudnej sytuacji życiowej, od lat prowadząc zajęcia socjoterapeutyczne, ale też wokalne. Ważnym elementem spotkania będzie prezentacja historii młodych ludzi połączona z mini koncertem pokazującym ich twórczość.
Ważnym elementem spotkania będzie prezentacja historii młodych ludzi połączona z mini koncertem pokazującym właśnie ich twórczość. Będzie też przestrzeń do zadawania pytań i rozmowy, poznania indywidualnych historii. Będą to jedyne w swoim rodzaju świadectwa przemiany i walki o siebie konkretnych osób.
Kolejnym punktem spotkania będzie rozmowa o działalności fundacji: historii, założeniach, projektach, najważniejszych osobach dla fundacji oraz kadrze pracującej na co dzień z młodzieżą i młodymi dorosłymi.
Spotkanie poprowadzi Vlad Turkevych, który przygotował swoją opowieść wokół historii sąsiadów z ulicy Ząbkowskiej i praskiego rzemiosła. Głównym bohaterem spaceru będzie Zbigniew Marciniak – jubiler i zegarmistrz, wieloletni właściciel zakładu na Pradze. Spacerowi towarzyszyć będzie mała wystawa fotograficzna autorstwa Vlada. Spacer jest częścią dwuletniego projektu Muzeum Warszawskiej Pragi Opowiem Ci Historię, realizowanego z dorosłymi wolontariuszami – pasjonatami opowiadania historii.
Kanał Bródnowski to niedoceniony element krajobrazu Targówka, jednej w prawobrzeżnych dzielnic Warszawy. Jego dziki charakter pogrzebany został pod naporem projektów nowej, twardej infrastruktury. Woda krąży między dzikimi szuwarami, terenami rekreacyjnymi na Osiedlu Zaciszu i Osiedlu Wilno, aż po rozlewisko w lesie w części Targówka zwanej Utratą. To będzie opowieść o kanale, która uczyni z niego ciekawego aktora w przestrzeni dzielnicy i wyobraźni jej mieszkańców. Skupimy się również na historii lokalnych roślin. Spacer jest częścią dwuletniego projektu Muzeum Warszawskiej Pragi „Opowiem Ci Historię”, realizowanego z dorosłymi wolontariuszami – pasjonatami opowiadania historii.
Udział w spacerze będzie wymagał wspólnego przejazdu metrem. Prosimy o wcześniejsze nabycie biletu Warszawskiego Transportu Publicznego:
ul. Jagiellońska 54 (wejście od placu Hallera)
Centrum Wielokulturowe to miejsce spotkań, działań lokalnych oraz budowania wspólnoty wspierającej różnorodność. Tworzy je kilka organizacji: Fundacja Polskie Forum Migracyjne, Fundacja dla Wolności, Stowarzyszenie MOVA, Code Your Path i Stowarzyszenie Mudita. W czasie wizyty studyjnej dowiecie się więcej na temat tego, jak Centrum buduje opowieści o doświadczeniu uchodźczym, a także, jak pracuje nad otwartością społeczności Pragi na grupy mniejszościowe. Uczestniczki i uczestnicy Kongresu będą mieli/miały szansę również porozmawiać o programie centrum i o współpracy z osobami uchodźczymi.
Po wizycie studyjnej zapraszamy do udziału w warsztatach w ramach Akademii Sztuk Migranckich. Stworzymy własne pieczątki inspirowane tradycyjnymi irańskimi wzorami dekoracyjnymi, takimi jak motywy kwiatowe, paisley (boteh), symbole słońca czy ptaki miniaturowe. To prosta, twórcza i pełna uroku forma zapoznania się z kulturą perską oraz stworzenia osobistej, artystycznej pamiątki.
zbiórka przy bramie nowej części bazaru od ul. Kępnej
Spotkanie będzie okazją do poznania współczesnej odsłony Bazaru Różyckiego, a także rozmowy o działalności Fundacji Zmiana, która zajmuje się m.in. prowadzeniem klubów czytelniczych w zakładach karnych.
Bazar Różyckiego pełni funkcję handlową nieprzerwanie od końca XIX w., będąc najstarszym targowiskiem w Warszawie. Wizytę zaczniemy od poznania historii tego miejsca, a potem odwiedzimy czytelnię społeczną Fundacji Zmiana na terenie targowiska i spotkamy się z Marią Majewską, prezeską fundacji. Następnie zaprosimy na spacer po pawilonach odnowionej części bazaru i rozmów z nowym pokoleniem straganiar i straganiarzy. Odkryjemy różne podejścia do drugiego obiegu w modzie, rękodzieła i sztuki w nietypowym dla niej miejscu.
Na koniec zaprosimy do wzięcia udziału w warsztatach techniki termotransferu w Muzeum Warszawskiej Pragi. Za pomocą specjalnie przygotowanych na okazję Kongresu grafik, każdy będzie miał okazję stworzyć unikatowy kolaż na tkaninie. Grafiki będą nawiązywać do ekspozycji muzeum i klimatu bazaru. Kolaże powstaną na płóciennych torbach lub na ubraniach przyniesionych przez uczestników_czki Kongresu.
Muzeum Warszawskiej Pragi
Przy okazji zeszłorocznej wystawy „Prawobrzeżne” o ważnych, ale mało znanych kobietach związanych z prawobrzeżną Warszawą, przy Muzeum Warszawskiej Pragi powstał mały „babski” kolektyw. Łączył lokalne artystki, twórczynie, aktywistki – mieszkanki warszawskiego prawobrzeża. Wspólnie udało się zorganizować kilka projektów społecznościowych – sąsiedzkie śniadania, kolację i wymiankę ubrań. Ważnym założeniem spotkań kulinarnych kolektywu była współpraca z organizacją Warszawski Foodsharing, która odzyskuje jedzenie z restauracji, sklepów, by mimo świeżości nie wylądowało na śmietniku. Wydarzenie w ramach Kongresu będzie okazją do rozmowy o działalności kolektywu i z praskimi artystkami, które były w niego zaangażowane, a także do wspólnej kolacji z Warsaw Foodsharing.
ul. Władysława Skoczylasa 10/12
Autoteatr to pojęcie utworzone przez badaczkę teatru Joannę Krakowską, które stało się nośne i szybko weszło do obiegu teatralnego. Opisuje model pracy artystycznej, w którym nie tylko sięga się do osobistych doświadczeń artystów i artystek, ale stwarza się pole do ich podmiotowej wypowiedzi. Nikt tu więc na scenie nie reprezentuje grupy, której nie czuje się częścią, nie ucieleśnia na podstawie stereotypów zasilanych normatywną wyobraźnią. Moc spotkania płynie z podmiotowej obecności, a zasady ustalają osoby rzadko spotykane na scenach publicznych. Ta obecność wnosi do teatru energię autentycznej emancypacji, energię rewolucyjną.
Wychodząc od modelu pracy Teatru 21 Justyna Lipko-Konieczna, dramaturżka i dyrektorka programowa Centrum Sztuki Włączającej opowie o procesie przygotowania spektaklu „Rewolucja, której nie było”, którego była pomysłodawczynią. Zajrzymy w kulisy podejmowania decyzji o pracy, która przyniosła teatrowi widoczność i polityczną siłę. Porozmawiamy o tym, jak przebiegał proces czytania i działania z archiwami protestu.
Poznaj wybrane przestrzenie Muzeum Warszawskiej Pragi! Które elementy ekspozycji najlepiej odzwierciedlają misję i sposób działania muzeum? W jaki sposób została ujęta ponad 500-letnia historia tej części Warszawy? Porozmawiamy też szerzej o działaniach muzeum z lokalną społecznością, m.in. o Archiwum Historii Mówionej.
Bazar Szembeka, róg ul. Zamienieckiej i Gdeckiej
Dom Sztuki to przestrzeń integracji i współpracy na warszawskim Grochowie, prowadzone od 2021 roku przez grupę mieszkańców i mieszkanek osiedla. Działa tu ogród spółdzielczy, Grochowskiej Archiwum Społeczne, organizowane są oddolne wydarzenia kulturalne.
Zapraszamy na premierę instalacji dźwiękowej „Głosy Grochowa”, która powstała w ramach warsztatów łączących historię mówioną i sound studies. To wyjątkowa okazja, by doświadczyć Grochowa w wielu językach i perspektywach. Praca składa się z nagrań wywiadów z osobami z Grochowa posługującymi się językami mniejszościowymi: romani, ukraińskim, rosyjskim, hindi i wietnamskim. Zebrane głosy i opowieści trafiły do Grochowskiego Archiwum Społecznego.
Wielogłosowej instalacji dźwiękowej będzie można doświadczyć na kultowym bazarze Szembeka, jednym z najstarszych nieprzerwanie działających targowisk w Warszawie. Spotkanie będzie też okazją do rozmowy z osobami współtworzącymi instalację.
Projekt współfinansuje m.st. Warszawa oraz MKiDN w ramach programu dotacyjnego „Różnorodność Językowa” Instytutu Różnorodności Językowej RP.
Osoby tworzące instalację: Gabriela Duthel, Angela Getler, Olga Głębicka, Dominika Klimek, Jakub Malinowski, Natalia Ptak, Greta Samuel, Jana Stepniewicz, Pola Trąbińska, Marta Palińska
Osoby wywiadowane: Amrit, Angelina, Elian, Ihar Aksianiuk, Liubow Kuibida, Nguyen Thuy Duong, Samanta Głowacka, Schabik Głowacki, Tycjana
Prowadzenie procesu: Dorian Widawski
Koordynacja wywiadów: Ewa Pietraszek
Komunikacja: Pamela Adamik
Koordynacja: Marta Palińska
To szereg działań przeprowadzonych wspólnie z artystą Arkadiuszem Andrejkowem. Na gruncie materiałów Społecznego Archiwum Grybowa, dzięki społecznej zbiórce i zaangażowaniu ponad 200 darczyńców fotografii, dokumentów, pamiątek, środków finansowych, ale także ścian domów – stworzyliśmy wspólnie 12 murali i deskali, przedstawiających bohaterów lokalnej historii, między innymi grybowskich Żydów i wysiedlonych w Akcji „Wisła” Łemków.
Dzisiaj, śladem sieci murali podążają nauczyciele lokalnych szkół z grupami uczniów, turyści, lokalni mieszkańcy, ale także powracają z dalekich krajów rodziny namalowanych postaci, przez co realizuje się cel projektu – różnorodna społeczność odradza się i zaczyna istnieć na nowo.
To inicjatywa Fundacji Centrum Logopedyczne, realizowana we współpracy z Uniwersytetem Śląskim. Projekt powstał w odpowiedzi na potrzebę zmiany sposobu, w jaki w Polsce mówi się i myśli o jąkaniu oraz giełkocie (tzw. mowie bezładnej). Mimo rozwoju logopedii, osoby jąkające się i z giełkotem nadal doświadczają w Polsce stygmatyzacji.
Projekt „Archiwum Defaworyzowanych” przyjął formę multimedialnego archiwum gromadzącego autentyczne historie i refleksje osób jąkających się i z giełkotem, ich bliskich, a takżę specjalistów. Tworzymy przestrzeń, w której głos osób defaworyzowanych jest na pierwszym planie. Chcemy pokazywać przede wszystkim ich pasje, sukcesy i codzienność – przeciwdziałając stereotypom, promując inkluzywny, oparty na szacunku język.
Projekt realizowany był w Świetlicy Miejskiego Domu Kultury w Bielsku-Białej we współpracy ze Stowarzyszeniem LAS. Jego celem było poruszenie lokalnej społeczności, która jest mocno zatomizowana i uśpiona. Dzielnica Obszary (zwana inaczej Białą Północ), gdzie znajduje się Świetlica, jest trochę niewidoczną częścią miasta. Brakuje tu charakterystycznych punktów, ulic, składa się głównie z zabudowań fabrycznych i domów jednorodzinnych. Wokół budowania tych domów postanowiliśmy zbudować narrację projektu i filmu oraz oddać głos mieszkańcom. Historie, które usłyszeliśmy, dotyczyły nie tylko budowania domów, ale historii osiedlania się, wspomnień z dzieciństwa czy młodości. Te wszystkie opowieści stworzyły ciepłą, sąsiedzką historię czasu, którego trochę już nie ma, a trochę jest nadal, bo przecież słuchamy tych historii.
Najważniejszym elementem projektu było oddanie głosu mieszkańcom, pokazanie im, że ich opowieści są ważne, wysłuchanie ich historii, przekazanie im głównej roli w filmie. Posłużyło to integracji społeczności lokalnej i przekłada się na zaangażowanie w działania realizowane w Świetlicy.
Sześcioodcinkowy audioserial autorstwa Martyny Wojtkowskiej i wyprodukowany przez Instytut Pileckiego we współpracy z Polskim Radiem to opowieść o losach 733 polskich dzieci, które w czasie II wojny światowej – wyrwane z rodzinnych domów przez sowiecką deportację – po długiej i dramatycznej wędrówce przez ZSRR, Iran i Indie, trafiły do odległej Nowej Zelandii.
Głównym tworzywem narracyjnym są nagrania wywiadów przeprowadzonych w ramach projektu historii mówionej – zarówno z samymi „dziećmi z Pahiatua”, jak i ich potomkami. Projekt stał się impulsem do organizowania debat i spotkań słuchaczy, inicjując dialog o doświadczeniach dzieci w czasie wojny.
Projekt umożliwił samym bohaterom – „dzieciom z Pahiatua” – opowiedzenie własnej historii na antenie Polskiego Radia. Miało to głęboko symboliczne znaczenie. Przez dziesięciolecia, żyjąc na emigracji, słuchali Polskiego Radia w domach i w Domu Polskim, traktując je jako najważniejsze ogniwo łączące ich z ojczyzną. Dla wielu z nich możliwość zaistnienia w tej przestrzeni była momentem uznania, którego nigdy wcześniej nie doświadczyli – ich historia pozostawała bowiem niemal nieznana w Polsce.
Wystawa poświęcona wczasom pracowniczym organizowanym przez przedsiębiorstwo „Ursus”. Ekspozycja powstała na bazie archiwum społecznego, na które składają się wspomnienia świadków historii, materiały archiwalne, m.in. fragmenty wideo z kronik filmowych i fragmentu filmu „Ursus to jest firma”).
Wystawę licznie odwiedzali pracownicy nieistniejących Zakładów Mechanicznych „Ursus”. Gdyby nie wystawa, nigdy prawdopodobnie by nie trafili do Domu Kultury „Portiernia”. Ludność napływowa miała szansę poznać nieznaną historię pokoleń rodziców i dziadków swoich rówieśników. Poznali mechanizm organizacji wczasów pracowniczych w okresie PRL. Poznali zapomniane ośrodki wypoczynkowe, z których korzystali pracownicy nieistniejących Zakładów Mechanicznych „Ursus” – kilka z nich jeszcze istnieje pod innymi nazwami i po przebudowach i może zachęcać do odwiedzin dzięki wystawie.
Nigdy wcześniej nigdzie nie była na terenie Dzielnicy Ursus pokazywana wystawa o tematyce dawnych wczasów. To przedsięwzięcie przyniosło nam nowe materiały archiwalne do Izby Tożsamości Ursusa i pozwoliło poszerzyć siatkę znajomości wśród starszego pokolenia Ursusa. Wystawa zapoczątkowała też kolejne ekspozycje, ku radości społeczności lokalnej
To cyklicznie realizowany projekt, dzięki któremu Głusi poznają ślady z przeszłości środowiska Głuchych w Warszawie. Jedną z takich historii jest np. obecność Fryderyka Chopina na koncercie charytatywnym w Instytucie Głuchoniemych i Ociemniałych w Warszawie. W ramach projektu odkrywaliśmy wiele takich historii.
Scenariusze wycieczek po Głuchej Warszawie opieraliśmy m.in. na zbiorach z archiwum naszej fundacji – Instytutu Historii Głuchych „Surdus Historicusˮ. Wycieczki i publikacje z tych projektów wzbudziły ogromne zainteresowanie wśród Głuchych, którzy licznie dołączają do naszych oprowadzań.
„Prawobrzeżni” to autorski projekt realizowany od 2015 roku w Muzeum Warszawskiej Pragi, oddziale Muzeum Warszawy. Łączy pracę badawczą z działaniami popularyzatorskimi. Jest poświęcony postaciom, rodzinom, środowiskom w różnorodny sposób związanym z prawobrzeżnymi dzielnicami miasta.
Celem projektu jest odkrywanie ciekawych, zapomnianych postaci i historii z nimi związanych poprzez odkrywanie zarówno kolekcji i zbiorów publicznych, jak i obszarów bliskich mieszkańcom – przestrzeni miejskiej, archiwów rodzinnych, wspomnień. Projekt wyrasta z misji Muzeum Warszawskiej Pragi, potrzeby zrównoważenia bazy varsavianistycznej dot. dziedzictwa terenów położonych na obu brzegach Wisły; przeciwdziałanie wykluczeniu społecznemu; włączanie lokalnego dziedzictwa w ogólną narrację o mieście, także działania na rzecz większej reprezentacji postaci kobiet w kontekście historii Warszawy i Pragi.
Osiągnięcia osób badających queerstorię w Polsce udowodniły, że panujące do niedawna przekonanie o nieistnieniu źródeł na ten temat jest głęboko nieprawdziwe. Są to jednak często źródła specyficzne i specyficznie ulokowane w zasobach archiwalnych. Stąd już na poziomie kwerendy, a dalej na poziomie konstruowania opowieści, queerstoria musi mierzyć się z wyzwaniami metodologicznymi, o których porozmawiamy podczas spotkania, zwracając szczególną uwagę na znaczenie queerowych archiwów społecznych i jednostkowych inicjatyw dokumentacyjnych.
Kasety VHS (Video Home System) zrewolucjonizowały myślenie o kinie i telewizji. Użytkownicy_czki mogli_ły tworzyć prywatne kolekcje filmów, oglądać wybrane tytuły bez ograniczeń repertuarów albo ramówek TV. Medium spopularyzowało tworzenie prywatnych nagrań rodzinnych. Niemal w każdym domu znajdywało się wideo ze ślubów, pierwszych komunii i spontanicznych momentów z życia codziennego.
17 lat po zakończeniu produkcji kaset magnetowidowych przez firmę JVC odpowiemy na pytania – do czego współcześnie mogą przydać się nośniki z filmem? W jaki sposób digitalizować kasety? Czy technologia wideo bywała zawodna? Jak przechowywać kasety? Wypowiedź zostanie poparta sprzętem wideo z przełomu lat 90. / 2000.
Jak wspierać opowieści, których nie słychać? Jak uważnie przeglądać lokalne archiwa – by dostrzec nie tylko to, co zapisane, ale też to, co pominięte, niewidoczne, wyparte?
Warsztaty są zaproszeniem do refleksji nad rolą sojusznictwa i reprezentacji w pracy archiwistycznej. Wspólnie przyjrzymy się temu, czym może być empatyczne, uważne i sprawcze działanie w relacji do grup, których historie rzadko trafiają do głównego nurtu pamięci społecznej. Podzielimy się doświadczeniami działań z osobami g/Głuchymi, niewidomymi, autystycznymi czy z grup wykluczonych. Opowiemy o tym, jak budowały się nasze relacje i jakie pytania pozwalały nam odsłaniać nowe perspektywy. Podczas warsztatu uczestniczki i uczestnicy stworzą wspólny zestaw narzędzi, które można wykorzystać, by w archiwach dostrzec to, czego nie widać na pierwszy rzut oka. Zastanowimy się też, jak budować bardziej włączające, reprezentatywne archiwa społeczne.
Ziny, krótkie formy wydawnicze, u swojego zarania związane były z kulturą alternatywną, z ruchami anarchistycznymi, punkowymi, mniejszościowymi, progresywnymi działaniami emancypacyjnymi czy obiegiem niezależnej sztuki. Jako proste formy wydawnicze, drukowane/kopiowane własnym sumptem i niewymagające dużych nakładów finansowych nadal mogą być sposobem, by opowiadać nieznane historie mniejszościowe, w tym herstorie, wbrew dominującym opowieściom. Zapraszamy archiwistki_ów społecznych, którzy chcieliby, wykorzystując tę formę wyrazu, by opowiedzieć o ciekawych, niesłyszanych historiach.
Na warsztatach pracujemy manualnie nad makietą, wykorzystując wydruki ze zbiorów uczestników_czek i z kolaży gazetowych.
Jak zmysły wpływają na naszą pamięć? Czy poprzez doświadczenia zmysłowe możemy przywołać nawet najdawniejsze wspomnienia? Podczas spotkania porozmawiamy o pamięci zmysłów i poznamy różnorodne praktyki zmysłowe. Będziemy nasłuchiwać, wąchać i smakować. Zastanowimy się także, w jaki sposób zmysły mogą pomóc nam „uruchomić społeczność” i zachęcić do wspólnych opowieści o przeszłości.
Spotkanie poprowadzi dwoje przedstawicieli Olsztyńskiego Teatru Głuchych. Przedstawią historię Polskiego Języka Migowego oraz genezę kształtowania się społeczności osób g/Głuchych i kultury g/Głuchych. Porozmawiamy także o zjawiskach artystycznych i formach twórczości artystów i artystek niesłyszących. Wreszcie, nauczymy się podstawowych znaków w Polskim Języku Migowym (zwroty grzecznościowe, alfabet).
Praca z archiwum to nie tylko spotkanie z historiami Innych – to także poruszające, niekiedy niespodziewane spotkanie z samym sobą. Podczas warsztatów prowadzonych w formule otwartej i konwersatoryjnej zastanowimy się, jak możemy zadbać o siebie i o innych w pracy z historiami trudnymi, bolesnymi, ale także głęboko transformującymi.
Poznamy kilka kluczowych pojęć z psychotraumatologii (m.in.flashback, trigger, dysocjacja) i porozmawiamy o „zamrożeniu” jako naturalnym mechanizmie ochronnym – i o tym, jak rozpoznawać jego objawy.
Przyjrzymy się także ciału jako przestrzeni, w której zapisuje się doświadczenie – i jako czułemu narzędziu rozpoznawania granic, sygnałów dyskomfortu i możliwej retraumatyzacji. Omówimy sposoby reagowania na sytuacje kryzysowe w trakcie rozmów.
Warsztaty odbędą się w atmosferze bezpieczeństwa i wzajemnego wsparcia – zgodnie z zasadami „space-holdingu” stosowanymi w psychotraumatologii.
Zagłębimy się w temat różnorodności wiekowej, zwracając szczególną uwagę na zjawiska takie jak wydłużające się trwanie ludzkiego życia i postępujące starzenie się społeczeństwa. Równocześnie przyjrzymy się dynamicznym zmianom społecznym, w tym przede wszystkim cyfryzacji, która w bardzo zróżnicowany sposób kształtuje ścieżki osób pracujących z archiwami. W czasie warsztatów rozmawiać będziemy o podobieństwach i różnicach międzypokoleniowych. Będzie to również okazja do wskazania potencjału do efektywnego współdziałania w obliczu istniejących podziałów i wyzwań. Zastanowimy się nad przeszkodami, które utrudniają nam międzygeneracyjne porozumienie i poszukamy strategii, które mogą pomóc je przezwyciężyć.
Czy mapy oparte na zbieraniu lokalnych opowieści mogą wspierać integrację lokalnych społeczności? Co trzeba zrobić, żeby to mogło się wydarzyć?
Podczas warsztatów poznamy doświadczenia Stowarzyszenia Pracownia Etnograficzna w tworzeniu map etnograficznych z lokalnymi społecznościami. Porozmawiamy o tym, czy jest mapa i co można na niej umieścić. Zaprosimy Was do refleksji nad tym, jak działać w sposób, który łączy różne grupy mieszkające na wspólnym terytorium. Pokażemy praktyczne aspekty prowadzenia mapowych projektów. Wspólnie zastanowimy się także nad wyzwaniami i ograniczeniami stosowania takiej metody.
Czy poprzez opowieści możemy wzmacniać i wspierać różnorodne głosy? Jak oddawać przestrzeń osobom z grup mniejszościowych? Czy storytelling może stać się narzędziem zmiany? Spotkanie dotyczyć będzie opowiadania zapomnianych historii, a także wydobywania z historii przemilczanych tematów.
Prowadząca spotkanie Beata Frankowska opowie o zrealizowanych przez siebie projektach opowiadania historii z udziałem społeczności lokalnej, ze szczególnym uwzględnieniem grup mniejszościowych, marginalizowanych bądź wykluczanych ze wspólnotowej pamięci: „Mali Ambasadorowie” – wieloletni projekt pracy z dziećmi i dorosłymi ze społeczności romskiej i ormiańskiej Warszawy oraz „Opowiadaczki” – projekt herstoryczny na Mazowszu i „Niguny (nie)pamięci” – projekt związany z zapomnianym dziedzictwem żydowskim na Mazowszu. Zastanowimy się wspólnie, co to znaczy „oddawać głos” narracjom mniejszościowym oraz jak tę samą opowieść – tradycyjną, lokalną, rodzinną – można przedstawić z różnych perspektyw.
Amatorskie filmy z gatunku „home movies” powstają niemal od początku istnienia kina. Zgodnie z nazwą ich głównym tematem jest życie domowe: codzienne sytuacje, dorastanie dzieci, wakacyjne podróże, małe i duże święta. Jednocześnie w tle tych nagrań ujawnia się coś więcej: zmieniający się dynamicznie świat.
Prawdziwą rewolucję w dziedzinie filmów domowych przyniosła wprowadzona w 1976 roku technologia VHS. Żadna z wcześniejszych form zapisu nie mogła się z nią równać! Wideo wygrywało ceną i było znacznie łatwiejsze w użyciu. W dodatku jednej kasety dało się użyć więcej niż raz.
Jak dziś możemy wykorzystywać domowe VHS-y? Czy da się za ich pomocą opowiadać całkiem nowe historie? Zapraszamy na krótki przegląd możliwości – od dokumentów aż po VR.
Ambasadorowie Archiwistyki Społecznej wspierają ruch archiwistyki społecznej i budują społeczność wokół tej dziedziny. Rozwijają sieć współpracy i wspólnych działań, inspirują też powstawanie nowych i rozwój istniejących już archiwów społecznych.
W czasie spotkania poznamy działalność trójki Ambasadorów – opowiedzą o tym, jak wspólnie z CAS realizują misję wspierania i rozwijania archiwistyki społecznej. Będzie to także zaproszenie dla uczestników i uczestniczek Kongresu do podobnych działań. Jako CAS chcemy zachęcić osoby biorące udział w spotkaniu do namysłu nad swoim uczestnictwem w programie ambasadorskim i do wspólnej z CAS pracy nad wzmacnianiem działań archiwistek i archiwistów społecznych.
Ambasadorami, którzy wezmą udział w spotkaniu, są Justyna Makarewicz, Agnieszka Wargowska-Dudek oraz Mariusz Bieciuk. Każda z tych osób, choć ma wspólny cel wspierania archiwów społecznych, osiąga go innymi metodami i każda z tych metod przynosi pozytywne efekty.
Mariusz Bieciuk opowie o tym, jak sieciuje archiwistów społecznych z Podlasia, o organizowanych przez niego Spotkaniach Podlaskich Archiwistów, których odbyło się już siedem. Będzie mówił również o bezpośrednim wspieraniu prac archiwów poprzez realizowane przez siebie stypendium, w ramach którego opracowuje i opisuje zbiory wybranych podlaskich archiwów społecznych. Bez tej pracy część zbiorów nie zostałaby opracowana i udostępniona jeszcze przez długi czas. Mariusz Bieciuk przedstawi również kilka z opracowywanych kolekcji.
Agnieszka Wargowska-Dudek, która ponad 20 lat prowadzi Fundację Sztuki, Przygody i Przyjemności ARTS, opowie o programie regrantingowym „NoweFIO – Zachowując historię społeczności”. Jest to program merytorycznie wspierany przez CAS, którego celem jest przekazywanie dotacji na powstawanie i rozwój młodych (mniej niż 5 lat działalności) archiwów społecznych. Dzięki konkursowi, skierowanemu do zainteresowanych z całej Polski, kilkadziesiąt organizacji i grup nieformalnych otrzymało już wsparcie na swoje działania wokół archiwistyki. Agnieszka Wargowska-Dudek opowie o wpływie konkursu na dziedzinę, o zaobserwowanych przez Fundację pozytywnych zmianach, jakie zaszły dzięki konkursowi i zaprezentuje wybrane, najciekawsze ze zrealizowanych projektów.
Justyna Makarewicz opowie o organizowanych przez siebie spotkaniach dla osób działających w jej regionie wokół zbiorów rodzinnych i regionalnych. Celem działań Justyny Makarewicz jest uwrażliwianie na zbiory prywatne, zwracanie uwagi na ich wartość historyczną i nauka dbałości o nie oraz zapewnienia im trwałości. W 2025 roku odbędzie się kolejne spotkanie w Kcyni, które z roku na rok gromadzi coraz więcej osób. Teraz uczestniczą w nich już nie tylko mieszkańcy i mieszkanki Kcyni, ale przyjeżdżają na nie osoby z innych – nie tylko okolicznych – miejscowości. Justyna Makarewicz opowie też o tym, jak rozwinęła sieć współpracy m.in. z Archiwum Państwowym w Olsztynie, które aktywnie włączyła w swoje działania wokół archiwistyki społecznej.
Ten performans i teatralny manifest g/Głuchych powstał na podstawie 15 rozmów przeprowadzonych z osobami czującymi przynależność do środowiska i kultury g/Głuchych. Były to osoby g/Głuche, słabosłyszące, z aparatami słuchowymi, z implantami ślimakowymi, z rodzin Głuchych, z rodzin słyszących oraz CODA (Child/Children of Deaf Adults).
Spektakl „Moje ręce krzyczą” Olsztyńskiego Teatru Głuchych porusza tematy codziennego funkcjonowania osób g/Głuchych we własnym środowisku bez dźwięku i problemów wynikających z przymusu odnalezienia się w świecie z dźwiękiem. Pokazuje bogactwo Polskiego Języka Migowego i jego możliwości performatywnych a także naświetla różne formy twórczości osób g/Głuchych.
Performans wykonywany jest przez osoby Głuche w Polskim Języku Migowym z tłumaczeniem na żywo na foniczny język polski. Po spektaklu zapraszamy na rozmowę twórców i twórczyń z publicznością.
Bilety w cenie 20 zł – ulgowe oraz dla uczestników i uczestniczek Kongresu oraz 35 zł – normalne można nabyć przez stronę biletyna.pl i w kasach Terminalu.
„Moje ręce krzyczą”
Reżyseria i tłumaczenie na żywo: Natalia Świniarska
Zespół aktorski / wykonawcy:
Małgorzata Mickiewicz
Aleksandra Lipska
Mateusz Kłoskowski / Emil Wardziak
Zapraszamy na spotkanie sieciujące, które będzie okazją do rozmów o sprawach ważnych dla archiwów społecznych. Wydarzenie odbędzie się w formule Open Space Technology – metodzie sprzyjającej swobodnym dyskusjom, nawiązywaniu relacji w dużych grupach i wspólnemu poszukiwaniu rozwiązań. Spotkanie poprowadzi facylitatorka Ola Chodasz. Po krótkim wprowadzeniu każda osoba może zgłosić temat do dyskusji, które następnie odbywają się w podgrupach. Spotkamy się w otwartej i przyjaznej atmosferze, przy filiżance porannej kawy.
To partycypacyjne przedsięwzięcie teatralne, reżyserowane przez Ewę Kaczmarek i Daniela Stachułę. Nie tylko przywraca historię, lecz także angażuje lokalną społeczność w proces twórczy, nawiązując do tradycji dawnych przedstawień w teatrze na Głównej w Poznaniu.
Scenariusz powstał na podstawie materiałów z Archiwum Dzielnicy Główna – społecznego archiwum współprowadzonego przez Stowarzyszenie Młodych Animatorów Kultury i lokalną społeczność poznańskiej Głównej. Projekt rekonstruował dziedzictwo chłopsko-robotniczej kultury przedmieść Poznania, zwracając uwagę na (re)konstrukcję i reinterpretację tradycji oraz charakterystyczny folklor miejski.
Spektakl współtworzony był przez artystów zawodowych i twórców nieprofesjonalnych, ze społecznością lokalną zaangażowaną w podejmowanie decyzji artystycznych. Mieszkańcy dzielnicy stali się współautorami scenariusza i wykonawcami, decydując o tym, co i jak opowiedzieć, jakie historie ocalić.
Współorganizowane przez QueerMuzeum Warszawa i Lesbijskie* Archiwum Wirtualne (L*AW).
Na cykl składają się rozmowy wokół lesbijskich artefaktów z QueerMuzeum lub L*AW, warsztaty, performatywne oprowadzania z zaproszonymi gościniami, wspólne czytanie tekstów literackich i naukowych, spotkania z udziałem aktywistek i artystek z les*storią w tle oraz rozmowy poświęcone archiwistycznym inicjatywom lesbijskim z Europy.
Spotkania pokazują i przybliżają przeszłość tęczowej społeczności, odsłaniają nasze polskie korzenie – co jest niezwykle ważne dla nieheteronormatywnych kobiet, które nadal mają poczucie marginalizacji. Dlatego też ważnym zadaniem tego projektu jest budowanie lesbijskiej* społeczności, i to się udaje: na spotkania przychodzi coraz więcej osób, jest już też stała grupa uczestniczek. Wiele z nich to osoby migrujące do Warszawy, które w swoich rodzinnych stronach nie mogą być w pełni sobą.
Wzmacniamy poczucie dumy z bycia kobietą nieheteronormatywną, przyglądamy się sobie w herstoriach i dziełach naszych les*sióstr z przeszłości, i odnajdujemy w nich naszą rodzinę.
To społeczna inicjatywa zrealizowana w latach 2020–2022 przez Izbę Regionalną działającą przy Miejskiej Bibliotece Publicznej im. Teodora Heneczka w Piekarach Śląskich.
Nieformalna i w gruncie rzeczy spontaniczna akcja polegała na przepisaniu 150 listów Pawła Słani – młodego piekarzanina, nauczyciela historii, absolwenta Uniwersytetu Jagiellońskiego i podporucznika rezerwy Wojska Polskiego, który został zamordowany przez NKWD w Katyniu w 1940 roku. Adresatką listów była jego narzeczona, Maria Lortz.
Na apel Izby Regionalnej w przepisywanie listów zaangażowało się ponad 40 wolontariuszy – mieszkańców Piekar Śląskich w różnym wieku: uczniów, nauczycieli, bibliotekarzy i pasjonatów historii. Projekt pokazał, że historia to nie tylko fakty, ale też ludzkie uczucia, które mają moc łączenia ludzi niezależnie od czasu.
Służew i Służewiec – dziś obszary w ramach warszawskiej dzielnicy Mokotów – były sąsiadującymi ze sobą wsiami. Łączy je bliskość geograficzna oraz wspólność etymologiczna. Dwie sąsiednie instytucje – Służewski Dom Kultury (Służew) i Dom Kultury KADR (Służewiec) – postanowiły przywoływać ducha wsi, gospodarstw i wszelkie historie dwóch areałów i zaprosić ich obecnych mieszkańców do podróży w czasie.
Dlaczego krowa? Na starych zdjęciach z tych obszarów nierzadko pojawiają się krowy pasące się tuż przy budujących się jeszcze kompleksach blokowiskowych. Naszym medium była Osiedlowa Krowa – mobilny obiekt w łaty ze starych zdjęć dzielnicy przemierzający podwórka i inspirujący do rozmów o przeszłości. Podczas wypasów i spacerów zbieraliśmy i nagrywaliśmy wspomnienia sąsiadów. Figura krowy była pretekstem do nawiązywania swobodnych rozmów, zaproszenia na wywiady oraz warsztaty w ramach projektu.
Projekt ten to dziesiątki godzin spędzonych na podwórkach i osiedlowych ławkach, blisko ludzi. Była to także próba realizacji projektu międzypokoleniowego, gdzie jest przestrzeń na powagę pracy z historią, ale też zabawę!
W naszym projekcie łączymy perspektywy artystki (Marta Bogdańska) i badaczki (Anita Jarzyna). Interesuje nas miejsce historii zwierząt w archiwaliach dotyczących wojen, pytamy o rolę czynionych w nich odkryć dla badań z obszaru studiów postantropocentrycznych oraz o mediacyjną funkcję niedyskursywnych, artystycznych realizacji, skupiając się przede wszystkim na perspektywie biograficznej.
Projekt Shifters jest bowiem od 4 lat prezentowany w galeriach na całym świecie, w różnych konfiguracjach – wybranym zdjęciom towarzyszą instalacje dźwiękowe, filmowe, rzeźbiarskie oraz prace powstające w ramach warsztatów partycypacyjnych. Shifters uruchamiają namysł nad materialnością pamięci o udziale zwierząt w ludzkich konfliktach, nad przyczynami zaprzepaszczania ich śladów, sposobami przechowywania tych, które się zapisały. Wszystko to może stać się impulsem do systematycznego dokumentowania losu współczesnych zwierząt uwikłanych w wojny.
To projekt zrealizowany w Niemicy (gm. Golczewo, woj. zachodniopomorskie) wspólnie z Fundacją Las Sztuki, Stowarzyszeniem Rozwoju Sołectwa Niemica i Stowarzyszeniem Mi-Gracja zrealizowaliśmy. Jego osią była historia Sabiny Zawadzkiej – mieszkanki lokalnego dworku, która po wojnie wspierała przesiedleńców organizując kolacje, ucząc gotowania i prowadząc kuchnię społeczną.
Projekt, w ramach którego powstał m.in. mural, film, zastawa stołowa i książka kucharska z przepisami i opowieściami mieszkańców i mieszkanek, był formą współczesnego pomnika – upamiętnieniem postawy gościnności, solidarności i codziennego bohaterstwa kobiet, często pomijanych w oficjalnej historii.
W projekcie udział wzięli okoliczni mieszkańcy i mieszkanki, członkinie KGW, a także nowi sąsiedzi z Ukrainy i Białorusi, którzy wspólnie z mieszkańcami gotowali według dawnych przepisów, dzieląc się historiami migracji i gościnności.
W 2015 roku do szczuczyńskiego archiwum (wtedy jeszcze jako Cyfrowe Archiwum Tradycji Lokalnej) trafiły kroniki szkół powszechnych: polskiej i żydowskiej, działających w Szczuczynie w okresie międzywojennym. Podjęliśmy decyzję, że należy je zabezpieczyć i opublikować, ale też zadbać o szerokie udostępnienie; są niezwykle wartościowym źródłem historycznym.
Autorzy wpisów w kronikach opisują ówczesną rzeczywistość, w tym relacje polsko-żydowskie. Oprócz informacji na temat działalności szkół rękopisy zawierają bogaty i wartościowy materiał źródłowy na temat ówczesnego wielowyznaniowego, małego polskiego miasteczka w strefie przygranicznej, gdzie żyli i funkcjonowali na co dzień obok siebie Polacy i Żydzi, pracując i wychowując swoje dzieci, współtworząc to miasteczko.
Opowiemy o odkrywaniu historii nie-ludzkich poprzez pracę z materiałami archiwalnymi. Psie Archiwum Społeczne mierzy się z wyzwaniem porządkowania i analizowania wielu rozproszonych, pozornie odległych śladów, które pozostawiła zapomniana, międzywojenna kynologia. Porozmawiamy o tym, jak osoby zajmujące się sztuką korzystają z archiwów jako punktu wyjścia do tworzenia złożonych opowieści dotyczących świata zwierząt i roślin, a także o tym, jak łączyć działania artystyczne i archiwistyczne z ochroną przyrody.
Archiwiści_stki mogą pomagać przywracać głos zwierzętom, który często jest zapomniany i ignorowany w naszej historii, a dobrze opracowane zbiory pokazują inny, niż ten skupiony na człowieku, punkt widzenia.
Nasze archiwa koncentrują się na przeszłości, ale działają tu i teraz. Informacje o tej działalności pojawiają się w internecie – na stronach domowych, na portalach lokalnych czy w mediach społecznościowych. Powinniśmy zadbać także o taką dokumentację naszej działalności. W czasie wykładu poznamy podstawowe metody archiwizacji zasobów internetowych i mediów społecznościowych. Bez programowania, z wykorzystaniem darmowych i łatwych w użyciu narzędzi.
Jak wspierać opowieści, których nie słychać? Jak uważnie przeglądać lokalne archiwa – by dostrzec nie tylko to, co zapisane, ale też to, co pominięte, niewidoczne, wyparte?
Warsztaty są zaproszeniem do refleksji nad rolą sojusznictwa i reprezentacji w pracy archiwistycznej. Wspólnie przyjrzymy się temu, czym może być empatyczne, uważne i sprawcze działanie w relacji do grup, których historie rzadko trafiają do głównego nurtu pamięci społecznej. Podzielimy się doświadczeniami działań z osobami g/Głuchymi, niewidomymi, autystycznymi czy z grup wykluczonych. Opowiemy o tym, jak budowały się nasze relacje i jakie pytania pozwalały nam odsłaniać nowe perspektywy. Podczas warsztatu uczestniczki i uczestnicy stworzą wspólny zestaw narzędzi, które można wykorzystać, by w archiwach dostrzec to, czego nie widać na pierwszy rzut oka. Zastanowimy się też, jak budować bardziej włączające, reprezentatywne archiwa społeczne.
Ziny, krótkie formy wydawnicze, u swojego zarania związane były z kulturą alternatywną, z ruchami anarchistycznymi, punkowymi, mniejszościowymi, progresywnymi działaniami emancypacyjnymi czy obiegiem niezależnej sztuki. Jako proste formy wydawnicze, drukowane/kopiowane własnym sumptem i niewymagające dużych nakładów finansowych nadal mogą być sposobem, by opowiadać nieznane historie mniejszościowe, w tym herstorie, wbrew dominującym opowieściom. Zapraszamy archiwistki_ów społecznych, którzy chcieliby, wykorzystując tę formę wyrazu, by opowiedzieć o ciekawych, niesłyszanych historiach.
Na warsztatach pracujemy manualnie nad makietą, wykorzystując wydruki ze zbiorów uczestników_czek i z kolaży gazetowych.
Jak zmysły wpływają na naszą pamięć? Czy poprzez doświadczenia zmysłowe możemy przywołać nawet najdawniejsze wspomnienia? Podczas spotkania porozmawiamy o pamięci zmysłów i poznamy różnorodne praktyki zmysłowe. Będziemy nasłuchiwać, wąchać i smakować. Zastanowimy się także, w jaki sposób zmysły mogą pomóc nam „uruchomić społeczność” i zachęcić do wspólnych opowieści o przeszłości.
Spotkanie poprowadzi dwoje przedstawicieli Olsztyńskiego Teatru Głuchych. Przedstawią historię Polskiego Języka Migowego oraz genezę kształtowania się społeczności osób g/Głuchych i kultury g/Głuchych. Porozmawiamy także o zjawiskach artystycznych i formach twórczości artystów i artystek niesłyszących. Wreszcie, nauczymy się podstawowych znaków w Polskim Języku Migowym (zwroty grzecznościowe, alfabet).
Czy mapy oparte na zbieraniu lokalnych opowieści mogą wspierać integrację lokalnych społeczności? Co trzeba zrobić, żeby to mogło się wydarzyć?
Podczas warsztatów poznamy doświadczenia Stowarzyszenia Pracownia Etnograficzna w tworzeniu map etnograficznych z lokalnymi społecznościami. Porozmawiamy o tym, czy jest mapa i co można na niej umieścić. Zaprosimy Was do refleksji nad tym, jak działać w sposób, który łączy różne grupy mieszkające na wspólnym terytorium. Pokażemy praktyczne aspekty prowadzenia mapowych projektów. Wspólnie zastanowimy się także nad wyzwaniami i ograniczeniami stosowania takiej metody.
Czy poprzez opowieści możemy wzmacniać i wspierać różnorodne głosy? Jak oddawać przestrzeń osobom z grup mniejszościowych? Czy storytelling może stać się narzędziem zmiany? Spotkanie dotyczyć będzie opowiadania zapomnianych historii, a także wydobywania z historii przemilczanych tematów.
Prowadząca spotkanie Beata Frankowska opowie o zrealizowanych przez siebie projektach opowiadania historii z udziałem społeczności lokalnej, ze szczególnym uwzględnieniem grup mniejszościowych, marginalizowanych bądź wykluczanych ze wspólnotowej pamięci: „Mali Ambasadorowie” – wieloletni projekt pracy z dziećmi i dorosłymi ze społeczności romskiej i ormiańskiej Warszawy oraz „Opowiadaczki” – projekt herstoryczny na Mazowszu i „Niguny (nie)pamięci” – projekt związany z zapomnianym dziedzictwem żydowskim na Mazowszu. Zastanowimy się wspólnie, co to znaczy „oddawać głos” narracjom mniejszościowym oraz jak tę samą opowieść – tradycyjną, lokalną, rodzinną – można przedstawić z różnych perspektyw.
Amatorskie filmy z gatunku „home movies” powstają niemal od początku istnienia kina. Zgodnie z nazwą ich głównym tematem jest życie domowe: codzienne sytuacje, dorastanie dzieci, wakacyjne podróże, małe i duże święta. Jednocześnie w tle tych nagrań ujawnia się coś więcej: zmieniający się dynamicznie świat.
Prawdziwą rewolucję w dziedzinie filmów domowych przyniosła wprowadzona w 1976 roku technologia VHS. Żadna z wcześniejszych form zapisu nie mogła się z nią równać! Wideo wygrywało ceną i było znacznie łatwiejsze w użyciu. W dodatku jednej kasety dało się użyć więcej niż raz.
Jak dziś możemy wykorzystywać domowe VHS-y? Czy da się za ich pomocą opowiadać całkiem nowe historie? Zapraszamy na krótki przegląd możliwości – od dokumentów aż po VR.